Thursday, September 3, 2009

HENTIKAN VOA

Memanglah sebagai sebuah negara yang membangun, kita juga memerlukan hasil dapatan daripada industri pelancongan. Dan memanglah diakui bahawa pelancongan merupakan antara industri yang utama yang banyak mendatangkan hasil kepada negara.

Industri pelancongan seperti juga industri petroleum, ada upstream dan downstreamnya dan setiap kali ekspo-ekspo yang berkaitan dengan pelancongan dianjurkan Malaysia diperkenalkan lagi seantero dunia.

Ini semua memang mendatangkan kesan positif bagi sebuah negara seperti Malaysia. Tetapi dalam urusan menjaga keselamatan negara kita tidak boleh bertolak ansur. Hari ini kita tahu begitu ramai pendatang asing yang datang dan kemudian apabila tamat tempoh visa tidak memperbaharuinya tetapi terus tinggal di sini sebagai pendatang tanpa izin.

Perkara seperti ini merumitkan lagi tugas anggota keselamatan yang sudah pun dibebani dengan begitu banyak tanggungjawab disamping menerima tekanan bukan sahaja akibat daripada kekurangan anggota yang serius tetapi juga dari ahli-ahli politik yang membuat berbagai tohmahan dan tuduhan kepada pihak polis.

Selain daripada itu pintu masuk ke Malaysia yang mengeluarkan VOA begitu banyak sekali iaitu:-
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang
Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang
Lapangan Terbang ANtarabangsa Senai, Johor
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Sarawak
Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Sabah
Kompleks Sultan Abu Bakar (Second Link), Tanjung Kupang, Johor
Bangunan Sultan Iskandar, Bukit Chagar, Johor Bahru, Johor

Dengan kadar bayaran hanya RM 330.00 sahaja untuk mendapatkannya. Sudah sampai masanya kerajaan meneliti semula pemberian VOA ini. Walaubagaimanapun saya berpendapat dan mengesyorkan supaya ianya diberhentikan terus. Tindakan seperti ini sangat perlu tambahan pula dengan ancaman H1N1 atau selsema babi yang memang asal datangnya dari luar negara. Penyakit ini semakin hari nampaknya semakin menjadi-jadi apabila jumlah pesakit bertambah. Khabar yang menakutkan sekarang ialah bahawa virus ini akan mutate menjadi lebih ganas dan imun kepada ubat-ubatan akan menyerang bukan sahaja orang-orang yang berisiko tinggi tetapi orang-orang yang sihat. Jika VOA diberhentikan mungkin ancaman virus yang baru ini sedikit sebanyak akan dapat dibendung, Insya’ALLAH.

Kerajaan juga memang sudah maklum bahawa penyakit-penyakit yang telah dapat kita hapuskan dengan jayanya seperti kusta, tibi, malaria sekarang sudah mula menular kembali dikalangan rakyat negara ini. Penyakit-penyakit ini besar kemungkinan dibawa oleh pendatang-pendatang yang masuk melalui VOA.

Jika Malaysia adalah sebuah negara yang aman, stabil, rakyatnya bersatu padu, ekonominya kukuh, bandar-bandar dan kampung-kampung halaman rumah semuanya bersih ; ditambah pula dengan kadar pertukaran matawang ringgit yang sangat rendah, saya percaya pelancong-pelancong akan tetap datang ke negara ini. Ini adalah kerana Malaysia merupakan sebuah negara yang begitu kaya dengan keindahan alam semulajadi yang dianugerahkan oleh ALLAH s.w.t.

Kerajaan tidak boleh berlengah lagi dalam perkara ini. Saya mengesyorkan VOA diberhentikan as soon as possible.

9 comments:

panglima_sepat said...

saya juga setuju voa dihentikan..
kini bukan jer penyakit merebak malah masalah jenayah yg di lakukan oleh pendatang semakin bertambah banyak.
Lagipun ada diantara mereka yg kurang ajar tidak hormatkan negara kita, lagu negaraku dipersenda, bendera kita di pijak dan dibakar mereka..

Anonymous said...

Saya setuju Visa On Arrival ni dihentikan terus. Entah apa yang kerajaan nak capai dengan VOA ni. Lebih banyak keburukan. Rakyat China, India dan dari Afrika banyak yang salah guna VOA tapi pihak kerajaan buat tak reti aje. Peraturan Visa mesti diperketatkan. Keselamatan, keselesaan rakyaat mesti diutamakan. Pastikan yang datang adalah pelancong yang benar benar bawa kebaikan, duit bukannya dadah mahupun masalah.

ruyom said...

Wrong, Najib.

Doubts about opposition rule is nothing compared to the people disgust at Umno rule.

Your deputy has never heard of 1Malaysia.

Your home minister displays sickening partisanship.

Your judiciary pretends it doesn't know how to read the Perak constitution.

Your MACC goes on baseless witch-hunts against opposition politicians rather than fight real corruption.

Your police force prioritises suppressing peaceful gatherings than fighting crime.

Your AG practises selective prosecution.

Boleh said...

How to save 1Malaysia when it does not even exist in the first place? 1Malaysia can only happen when the racist BN is sent packing lock, stock and barrel.

vesewe said...

These MACC sons of bitches or pariah dogs are just carrying out the orders from the corrupted party called UMNO or United Maksiat Najis Organisation!

killer said...

Pukimak punya melayu anjing berotak babi.
Kalau betul2 semua Cina India balik ke negara masing2 lagi senang bagi mereka bomb malaysia terutamanya semenanjung.
Selepas semua kaum Cina India balik, Cina India kerajaan boleh hantar berjuta2 askar Cina askar India & atomic bomb bagi hapuskan semua melayu anjing tanpa seekor pun hidup.
Lepas tu 'kaum melayu' tidak akan wujud lagi di muka bumi dan buku sejarah. Baguslah!

yoy said...

It seems like Selcat can do better job than MACC. The interrogation was conducted in transparent and professional ways. BN shame on you.

romsam said...

Well written & well said!

UMNO and BN components are rotten by their selfish, nepotism and crony system, injustice, greed, corrupted minds,

arrogance, abused power etc, after 50 years in power.

It is time to Look East Policy in Japan to kick UMNO and BN out in GE13. The Makkal Sakti people power by Pakatan

Rakyat to rule Malaysia soon!

Unknown said...

you are out of the point here killer. do u know or not know how to read? i think you are just plain stupid.