Friday, May 1, 2009

Jangan Melenting MCA!

Akhbar2 berbahasa cina cekap pada mensasikan laporan supaya menjadi isu, lebih2 lagi kalau ia melibatkan pemimpin UMNO. Dan mereka juga berkongsi maklumat supaya laporan yang disiarkan dalam akhbar mereka senada atau setidak tidaknya saling sokong menyokong. 

Memang di PRK, terutamanya di Bkt. Gantang, jelas dapat di lihat helah muslihat pengundi Cina. Wajah mereka berubah2 mengikut siapa yang berada di depan mereka. Jadi BN, UMNO khususnya telah terpadaya. 

Saya rasa MCA dan GERAKAN sudah awal2 lagi sudah dapat baca riak air muka kaum sebangsa mereka. Tetapi takut untuk mengakui atau menyatakannya. 

MCA dan GERAKAN sudah hampir tidak berkesan lansung. Kaum cina lebih ramai berminat pada DAP dan Dong Ziao Jong dengan agenda chauvinis mereka. Kalau nak cakap pasal meritocracy, MCA dan lebih2 lagi GERAKAN sudah tidak punyai apa2. Kerusi2 kabinet yang mereka duduki itu semuanya adalah ihsan dari PM sahaja. 

Cumanya pemimpin kita mesti berani dan tak perlu takut bila berkata benar.

2 comments:

Anonymous said...

Orang Cina memang bersatu bila kepentingan mereka menjadi tajuk isu. ada seorang cikgu bagitau, kalau nak harapkan sumbangan pada PIBG sekolah kebangsaan, guru besarnya mestilah orang cina. kalau tak jangan haraplah.

baijaybee said...

kekuatan dan kemenangan BN pd ari ini adalah kerana terasnya ada pd UMNO..UMNO masih mampu menarik sokongan org Melayu...namun tidak bagi parti komponen utamanya spt MIC, MCA, GERAKAN dan PPP....semuanya dah hancus...putaran masa menjadi parti2 ini semakin tidak relevan..MIC, MCA, GERAKAN dan PPP kini dilihat tidak lg mampu menjadi wadah atau parti yang boleh memayungi bangsa2 mereka...Kaum India kini mula menjadi HINDRAF sebagai 'kereta kebal' mereka...untuk mendesak kerajaan yang semakin terdesak...begitu juga dengan kaum Cina...Permainan politik yang dicanangkan oleh bangsa mereka serta sifat hasad dengki di dlam 'Melayu' telah berjaya memecahkan 'silaturahim di dalam Melayu...Konsep 1 Malaysia yang dicanangkan oleh YAB PM telah membuktikan bahawa kerajaan tidak mampu untuk mendokong dan menatih bangsa Melayu selama-lamanya....melayu haurs berani bersaing dan menerima saingan untuk menjadi bangsa yang 'glokal'....Melayu harus sedar dan bangkit dalam lena ini...Melayu harus bersatu..ketepikan ideologi politik masing2 kalau x mau mlihat Melayu merempat di bumi sndiri..

wallahualam....