Monday, September 15, 2008

Sifat Setia Kawan Orang Cina

Orang-orang Cina di negara ini tidak tahu bersyukur. Mungkin dalam bahasa mereka perkataan syukur tidak wujud, sebab itu hari ini orang-orang Melayu melihat mereka sebagai satu bangsa yang semakin diberi semakin mendesak untuk mendapat lebih banyak lagi.

Saya telah berpeluang juga ke luar negara, ke beberapa negara di Eropah. Di France dan Great Britain sebagai contoh, orang-orang yang asalnya dari Afrika dan India yang menetap di kedua-dua negara berkenaan bukan sahaja fasih berbahasa negara yang mereka 'adopt' tapi juga mengamalkan budaya tempatan sekali. Walaupun begitu, mereka tetap menghadapi diskriminasi dalam pelbagai bidang.

Di Malaysia ini tidak berlaku. Lihat sahaja, di mana-mana sahaja, toleh kiri atau kanan, kekayaan dan kemewahan adalah milik mereka. Tapi mereka tetap mengatakan mereka ditindas.

Orang-orang Cina dan India inginkan kerakyatan dan inginkan supaya mereka diterima sebagai rakyat dengan hak yang sama dengan pribumi tanah Melayu ini. Tetapi kita lihat semakin hari semakin menebal amalan bahasa dan budaya yang mereka bawa daripada negara asal mereka.

Orang-orang Cina di Pulau Pinang contohnya hari ini mahu supaya papan tanda jalan juga di tulis dalam bahasa Cina. Perkara-perkara seperti ini bukannya kecil. Ia mencabar kewibawaan bahasa kebangsaan dan maruah orang Melayu. Tetapi orang Melayu dididik supaya bersabar. Namun bak nasihat orang tua-tua - jangan biarkan cacing naik kemata. Maksudnya orang Melayu akan bertindak kalau didapati masalah akan menjadi melampau.

Orang-orang Cina tidakkah mahu sedar bahawa di negara Filipina dan Thailand mereka bukan sahaja tidak lagi dapat menggunakan bahasa ibunda mereka tetapi nama mereka juga menggunakan nama pribumi negara berkenaan.

Memang benarlah rata-rata hari ini orang-orang Melayu menganggap orang-orang Cina mengambil kesempatan di atas kepimpinan UMNO yang lemah. Ini adalah bukti kepada orang-orang Melayu bahawa tidak ada perasaan setia kawan di kalangan orang-orang Cina terhadap bangsa Melayu.

No comments: